Juniorserien Elit

Publicerat: 2024-07-30 - 10:30 - Skrivet av Calle Thelin

Tredje och sista omgången spelades för dagen på Abbekås GK och banan bjöd på motstånd i form av stark vind och många bunkrar. Inför sista omgången så låg laget på en 3:e plats. 5 lag tar sig vidare till slutspel på Vasatorp. Bakom sig fanns starka lag som hemmalaget Abbekås, Flommen och Ljunghusens GK som hade siktet inställt på att jaga ikapp.

Först ut för dagen så skickades det nu rutinerade paret Nils Oderling och Aulis Soikkeli som har spelat samtliga omgångar tillsammans. De båda är två starka ”ball-strikers” så planen var att få en så behaglig resa som möjligt och taktiken bestod då av att träffa mycket fairways och greener. Den planen utförde de exemplariskt och hade putt-klubborna varit snäppet hetare så hade nog slutscoren varit under par. Nu kom de in på 75 slag vilket var de högsta det kunde blivit med det stabila spelet, vilket är mycket bra gjort.

Det andra paret Gustav Karlsson och Elin Stenbeck är precis lika rutinerade som grabbarna i första bollen. Efter starka första nio hål så blev det lite tuffare sista nio. Men med lugna Tobias Ljungholm på bagen så kunde de tre tillsammans ta kloka beslut och lotsa sig in på en 83:a.

Första singeln ut på banan var Lukas Nilsson. Som vanligtvis brukar vara en ”par maskin” men som bjöd upp till vild fågeldans där han för dagen slängde i 4 birdies och 3 noll poängare till hans fina 75:a vilket är ett bra resultat. Så lite vildare spel från Lukas vilket höll den tillresta publiken på tårna hela varvet.

I flicksingeln så spelade Felicia Remahl med brodern Alexander Remahl på bagen. För Felica som snart ska iväg och representera Sverige på de brittiska öarna blev Abbekås ett bra test. De många bunkrar och vinden kräver smarta/tydliga beslut och välplanerade slag för att undvika fällorna som vill stjäla slagen. Idag fick banan gå vinnande ur striden men trots det en helt ok 78:a för vassa Felicia.

I den absolut sista ledarbollen för dagen vandrade Hampus Nillson ut tillsammans med Kristianstad och Vasatorps spelare. Efter en stabil första nio utan fåglar så blev det rejäl berg och dalbana sista nio hålen. Där försökte han jaga ikapp lillbrors fågeljakt men det slutade på 3 birdies för honom. Men lite ovanligt sneda slag så fick han uppleva vad andra ”weekend-warriors” får uppleva på golfbanan då med besök i både ruff och vatten. En besviken Hampus stämplade kortet på 81 slag.

Coachens naglar var sedan länge uppätna men det visade sig föga onödigt så vi hade god marginal ner till de jagande lagen. Ljunghusen som var närmast bakom var 24 slag efter när alla ronder hade räknats ihop.

En stor eloge till hela laget som har presterat bra i 3 omgångar. Målet med att ta sig vidare till nästa omgång/topp 5 är uppnått. Nu gäller hårdträning inför nästa omgång som går om några veckor. Då möter vi de andra lagen som gått vidare från olika regioner för att slutligen slåss om SM-medaljer.

Tack till engagerade föräldrar och publik som är på plats och hejar på!

Signerat
Stolt coach - Daniel — känner sig stolt på Abbekås Golfklubb.