KM på korthålsbanan 2024

Publicerat: 2024-09-02 - 08:50 - Skrivet av Calle Thelin

Det stora mästerskapet på lilla banan. Klubbmästerskapet på korthålsbanan är tävlingen där alla spelar under samma vilkor och klass. Det är vad många skulle vilja säga det fantastiska med vår sport, där tävlar Adrian 9 år och Lars-Olof Hartzén som är startfältets mest rutinerade på samma villkor. Målet är att besegra banan och i slutändan hålla ett nervöst tacktal med pokalen i handen oberoende på ålder, kön och hcp.

Vår par 3 bana har under veckan fått mycket kärlek av teamet från våra banarbetare och presenterades i riktigt fint skick. Greenerna rullade snabbt fast de luriga pinnar kan inte de beskyllas för*. Tävlingen spelas över 18 hål, med en kvalgräns efter 12 hål då de 16 bästa + delningar går vidare. De första 12 hålen spelas ett varv på bakre utslaget och ett från främre. Finalvarvet spelas från bakre.

Startskottet löd kl 9 och alla började slå ut på sina respektive hål. Direkt så hördes det ett glatt tillrop då det chipades i en birdie av Jonas Bengtson. Tävlingen hade rivstartat. När alla är ute på banan och det är lätt att överskåda spelarna runt omkring sig på banan kan stress uppstå när ”bara” par printas ner på scorekortet. Efter 12 hål samlades alla vid ”halfway-house” och väntade nervöst in vilka som var på rätt sida.

För att hämna på sätt sida ”sträcket” så krävdes att man gick runt de 2 första varven på par eller bättre. Det blev i år 17 spelare.

Ställningen inför finalvarvet  såg ut på följande sätt: Tobias Ljungholm, Mathias Ohlsson, Raffi, -5, Per Jönsson, Philip Kågner- 3, Felicia Remahl, Daniel Lindgren, Samuel Ljungholm, -2, Robban A, Mattias O, -1, Noel, Andreas E, Owe Gustafsson, Ronny, Christian Österberg, Henrik O, Hampus Nilsson, Par.

Förra årets vinnare Raffi Rexér var med i ledarbollen tillsammans med studenten Tobbe och gamla ”kocken” med många inteckningar i mästerskapet. Vilt jagande efter var pingis esset Jönsson och stensäkra mobilexperten Philip men på 6 hål är 2 slag mycket att jaga ikapp ledarna. Än värre hade vår vassa junior Felicia, vår Fd junior men nuvarande juniorkommitténs ordförande Samuel och tränaren Daniel som vet hur man borde göra på -2. Ett omöjligt uppdrag som synes.

Ingen skulle riktigt orka jaga ikapp ledarna men bäst jagade Per J som spelade sista varvet på -2 under och fick en totalscore på -5 som delades med Mathias O. I ledarbollen så rivstartade förra årets mästare Raffi direkt med 3 raka birdies och var då minus 8 efter 15 hål. Tobbe satte en fin birdie på hål 15 för att hålla sig inom räckhåll, men birdieputtarna slank förbi hål på 16 och 17. Raffi ledde med 2 slag inför det 18:e hålet som för dagen hade en klurig flagga precis på övre platån. Tobias boll spann nedför backen men därifrån slog han en magsikt fin putt som stannade ett bollrull innan hål. Raffi hade en putt från 1.5 meter för att vinna med 2 slag men den putten slank precis förbi och lämnade en mycket svettig return på ca 1 m. Men fjolårsmästaren höll nerverna i styr, bollen gick i och fick vant mottaga publikens applåder som en mästare.

Grattis Raffi!

Extra plus till tjejerna Sofia och Felicia som är med och de unga framtiden i klubben Adrian och Alvin.

Under rundan som blir det ibland kö, där uppstår ingen stress utan samtalen handlar ofta om bra bra slag och utveckling av tävlingen. Några tankar om vidareutveckling av tävlingen är:

- Större startfält där fler kan vara med och tävla. Så två startgrupper med lottning på morgonen. Dvs alla är på plats att vara publik när man inte spelar och ge en ännu bättre stämning. Sen tvärtom.

- Lite musik i mitten av tävlingsarenan så det blir en ännu mer avslappnad känsla.

- Nu hade vi ett spontant ”halfway-house” men kanske en grill på vår grillplats som finns mitt på banan.

Ge oss gärna förslag hur vi kan utveckla tävlingen mer. Var gärna med och dra ett strå till stacken. Det uppskattas mycket.

Stort tack till alla deltagare som bidrog till en härlig dag på vår lilla bana. Även ett stort tack att alla som man sig bör hade med sig greenlagaren och minst lagade 2 nedslagsmärken per green. Vilket ledde till 100 tals extra märken lagades. Att lämna något i bättre skick än när man kom är en vacker gåva att ge. Jag skulle vilja att alla medlemmar alltid har med sig greeenlagare och ”lagar 2” när ni spelar och ser ni någon som ”glömmer”, medlemmar eller ej så påminn att här på Vellinge så anammar vi ”laga 2”. Vi tar hand om det som är vårt.

Tills nästa år, träna hårt, sikta bra och gör mycket birdies.

Signerat tävlingsledningen Coach D*.