Medlemsundersökning 2024

Publicerat: 2024-10-14 - 09:06 - Skrivet av Calle Thelin

För att göra Vellinge GK ännu bättre så har vi i år, precis som tidigare år, genomfört en medlemsundersökning för att få veta vad ni medlemmar tycker om vår klubb. Resultatet är oerhörd värdefull information för ledningens framtida planering och strategier. Verktyget Players 1st erbjuds av Svenska Golfförbundet och ca 370 klubbar använder det för att kunna leda sin klubb framåt. Medlemsundersökningen 2024 på Vellinge GK genomfördes i två omgångar, en i juni och en i augusti. Sista svarsdag var den 12 september. Enkäten är indelad i olika områden. De är: Bana, Service och upplevelse, Medlemskap och avgifter, Ledning, Klubbliv, Mat & dryck, Träningsområdena och Träning. Svarsfrekvensen var cirka 30 % och vi vill rikta ett stort tack till alla som svarade på frågorna.

Undersökningen har ett poängsystem som utgår ifrån att 100 är det bästa resultatet och det kan jämföras med andra klubbar i Sverige och i Skåne.

Värdetalet ”Nöjd” ökade med 9 % jämfört med 2023 och nu ligger vi på riksgenomsnittet.

Här kommer en redovisning av resultaten i de olika kategorierna och klubbledningen har också med kommentarer om vad som är fokus för klubben inför 2025.

Banan
72/100
Banan är det område som engagerar våra medlemmar mest. Det som får högst betyg är ”Helheten”, 79/100, och ”Rolig att spela”, 81/100.
Betyget på greenerna minskade något jämfört med 2023 och det beror säkert på att våra greener drabbades av en svampsjukdom i augusti och då blev sämre. Nu har banpersonalen jobbat med detta och greenerna har hämtat sig.
Nöjdheten för bunkrarna har ökat från 51 % till 53 % och banpersonalen har 2024 sett över alla bunkrar och fyllt på med sand.
Under året har våra ruffar klippts ner och det har ökat nöjdheten lite.

Fokus 2025
Vi kommer att göra våra fairways ännu bättre genom att vertikalskära, dressa och stödså under våren.
På hål 4, 7 och 11 kommer ytterligare en spridare placeras vid green, så att hela greenytan kan bevattnas.
Översynen av bunkrarna fortsätter.
Ny tee 50 på hål 11 ska färdigställas och nytt teeområde på hål 13 ska göras.
Vi kommer också att fortsätta arbetet med att rensa och klippa ner våra ruffar.

Service och upplevelse
79/100
Vi tycker om att komma till klubben. Klubbens kansli och reception är välkomnande och serviceminded och får betyget 90/100.

Fokus 2025
Inför 2025 kommer uppdateringen av klubbhuset och bygget av omklädningsrum i det lilla huset att vara klara. Då kommer den välkomnande känslan att vara ännu högre och det mesta i våra hus är då nytt och fräscht.

Medlemskap och avgifter
77/100
De flesta upplever att de får ett bra värde för årsavgiften. På höstmötet i november kommer mötet att besluta om årsavgifterna för 2025.

Ledning
81/100
Medlemmarna är nöjda med klubbens ledning och uppskattar att klubben informerar om nyheter, banarbete m.m. på klubbens hemsida, i sociala medier och i nyhetsbrev.

Fokus 2025
Självklart kommer vi inför nästa år fortsätta med att på olika sätt informera om vad som händer på klubben. Vi kommer också att se över våra skyltar på banan.

Klubbliv
70/100
Klubben har en atmosfär som uppskattas. Betyget är 81/100. Vi medlemmar möter varandra på ett öppet och positivt sätt. Klubbens slogan sedan starten är ”Vänliga Vellinge Golfklubb” och det stämmer överens med svaren.
Betyget på ”Antalet tävlingar är lagom i förhållande till möjlighet för sällskapsspel” är 70/100. I kategorin ”Klubben har tävlingar som passar mig” är betyget 61/100.
Det önskas mer socialt klubbliv.

Fokus 2025
Inför varje säsong utvärderar tävlingskommittén våra tävlingar under året som varit och försöker lägga ett program som ska passa så många som möjligt och är anpassat till möjlighet att spela sällskapsspel.
Vi hoppas att ombyggnaden av klubbhuset gör att det sociala klubblivet blir ännu bättre.

Mat & dryck
79/100
Restaurangen har bra kvalitet och ger bra service visar undersökningen.

Fokus 2025
Det är glädjande att Louise Granborg och Nicole Nylén har avtal för restaurangen även 2025 - 2026. Som vanligt ser vi alltid över hur miljön i restaurangen och på uteplatsen kan bli ännu bättre. Restaurangen kommer fortsatt att arrangera deras uppskattade after works ex antal gånger om året.

Träningsområdena
73/100
Puttinggreenen får högst betyg, 84/100. Vi har en korthålsbana som är uppskattad.
De övriga träningsområdena: Inspelsgreen, Bollarna på drivingrangen, Mattorna på drivingrangen får betyget 70/100.

Fokus 2025
Som vi har informerat om sedan en tid tillbaka så kommer rangen att byggas om och få en ordentlig uppdatering. Vår förhoppning är att starta arbetet hösten 2025. Mer information kommer som vanligt löpande.

Träning
91/100
I medlemsundersökningen får våra golftränare Daniel Lindgren och Per Johansson undersökningens högsta betyg. Enligt svaren bidrar de positivt till klimatet på klubben och är uppmärksamma och serviceinriktade. De har under 2024 bland annat haft gratis gruppträningar för medlemmarna och det har varit mycket uppskattat.

Tack alla för Er medverkan.