Teen Cup Riksfinal 2024

Publicerat: 2024-09-02 - 08:53 - Skrivet av Calle Thelin

Teen Cup Riksfinal 2024 på Sotenäs GK. Lukas gjorde sin 4:e Riksfinal i år, att bara ta sig till fyra Riksfinaler är stort och det prisades han även för under fredagens spelarmiddag(kom med i Teen Cup All Star). När tävlingen väl startade på lördagen var Lukas sikte inställt på att göra allt för att ta hem den pokal han har kämpat hårt för i sina tre tidigare finaler.

Lukas spelade bländande golf och tog ledningen efter första dagen. Lukas gick i  ledarboll under söndagens sista varv. Lukas fortsatte med sitt bländande spel men utan att få någon utdelning på greenerna.

De som jagade Lukas dräpte putt efter putt samt satte chippar och inspel. Det som värmer hans (nervösa)föräldrar som gick bredvid var att Lukas fortsatte med sin spelstrategi och såg väldigt lugn ut när han representerade vår fina klubb, sig själv vår verksamhet med vår supertränare Daniel på ett föredömligt sätt.

När 36 hål var spelade väntade ett särspel mellan Lukas och Vreta Klosters ytterst sympatiske Leo Kastbom.

Lukas vinner lotten och slår en magisk drive på ett tajt utslag (tjock ruff vänster och out höger). Pressen var nu satt på Leo som får en liten draw på sin drive och hamnar i tjock ruffen.

Lukas sätter sitt inspel till 5m från pinnen och tvåputtar för att ta hem segern.

Stort grattis Lukas till en väl genomförd tävling och tack supercoach Daniel för allt du ger våra juniorer.

Vellinge GK har nu två segrar i Teen Cup(Sveriges största ungdomstävling i golf) de senaste tre åren samt två spelare i Teen Cup All Star(Felicia och Lukas)visst är man stolt medlem i Vellinge GK.

Text. Magnus Nilsson (stolt pappa till Lukas).