Lär känna våra golftränare Daniel och Per

Publicerat: 2024-08-19 - 10:49 - Skrivet av Calle Thelin

I alla tider har golftränaren på en golfklubb varit en mycket viktig person för verksamheten, som en golfens kulturbärare. På Vellinge GK är vi lyckligt lottade som har två mycket duktiga och erfarna golftränare. Nu ska du få lära känna dem lite bättre och få veta att en av dem också är en mycket duktig pianospelare och har spelat i många band och den andre provade många olika idrotter innan han bestämde sig för att satsa på golfen.

Bakgrund inom golfen

- Jag började spela golf 1973 på Bokskogens GK och med mycket träning gick det snabbt bra för mig inom golfen. Klubbmästartiteln erhöll jag tre gånger på Bokskogen, berättar Per.

- Jag spelade lite på den svenska touren, som startade 1984 och hann även med att spela fem SM. Jag flyttade till Göteborg 1982 för att gå på Lärarhögskolan. När jag var klar som lärare, så jobbade jag parallellt som både speciallärare i Kungälv och som golfinstruktör, med start 1986, på Albatross GK utanför Göteborg. Året därefter,1987, som jag hade börjat min instruktörskarriär, startade jag min HTU-utbildning, Högre tränarutbildningen.

- Vi var den första kullen 1987 – 1988, som fick möjlighet att gå denna Högre Tränarutbildning, då arrangerad av såväl SGF som PGA.

Efter utbildningen har det fyllts på med ett antal utbildningsveckor i PGA:s regi.

1989 tog jag över Pro-verksamheten på Albatross och jobbade där som Headpro under 1989 – 1996.

1997 flyttade jag sedan ”himm” till Skåne och blev Headpro golf på Vellinge GK mellan åren 1997 – 2008, säger Per.

Han fortsätter:

- Jag sökte mig tillbaka på Vellinge GK som Headcoch 2016, efter att under åren 2009 – 2013 arbetat på bland annat Ljunghusens GK. I jobbet som golfpro på olika golfklubbar har jag coachat allt från nybörjare till elitspelare och elitlag. Under åren 2007 – 2008 valde jag sedan att komplettera mina två utbildningar med en ICF- Coachutbildning via Coach Companion i Malmö.

Daniel började spela golf hemma i Ulricehamn på Ulricehamns GK.

- Första kontakten med golf kom när jag var 13 år och då tog jag det gröna kortet tillsammans med min pappa. Sen den första perfekta träffen visste jag att golfen skulle vara en del av mitt liv. På Ulricehamns Golfklubb var vi ett härligt gäng som tränade hårt, spelade mycket och drömde om ett rikt proffsliv. Det fanns ingen iPad på den tiden, så vi hängde mycket på golfklubben och tränade. Vi pushade varandra att utvecklas. Jag var hopplöst sist till en början men har alltid gillat att träna, stå och nöta i grupp eller själv. Till sist var jag en av de bästa och valde då att prova mina vingar som proffs, berättar Daniel.

Han fortsätter:

- Jag var 20 år när jag valde att leva min dröm att spela proffsgolf. Det blev ca 10 år på de nordiska tourerna och även ett Europa Tour-kval och ett Asien Tour-kval. De största meriterna som proffsspelare är mina två segrar på SGT/Ecco Tour. 2006 vann jag Hansabanka Baltic Open på Ozo Golf Club utanför Riga och Kinnaborg Open vann jag 2007 på Marks GK.

- Efter tio år som proffs valde jag 2009 att flytta till Skåne och då började jag fokusera mindre på min egen golf och mer på andras utveckling. Jag valde att bli golftränare på heltid. Mitt första jobb i Malmö var i golfshopen på Hylliekroken och 2012 blev jag assisterande golfpro till Jonas Edlund på Flommens GK. Under mina fem år på Flommen, så gick jag också golftränarutbildningen. Efter Flommen blev det tre år på Söderslätts GK, som assisterande golftränare och två år på Smørum Golfklub på Själland. Hösten 2021 började jag jobba på Vellinge GK.

Sedan starten år 2000 är Per huvudansvarig för Sundsgymnasiets Golfgymnasium i Vellinge och Daniel är engagerad som golftränare

- Vi har 22 golfelever, fördelade på tre årskurser och eleverna har sina lektioner mestadels på Vellinge GK.
Det finns inget som är så spännande som att bli delaktiga i elevernas mål och visioner och att få möjligheten att vägleda dem i rätt riktning. Det går mycket bra för många av våra elever och vi har fostrat många elitspelare. Sedan 2017 har 45 % av eleverna läst vidare på college i USA.
För min personliga del har det varit mycket stimulerande att vara med i SGF:s arbetsgrupp som utarbetade ”Kriterier för att driva NIU Golfgymnasier ”, säger Per.

- Att kunna få vara med på en utvecklingsresa för eleverna, som är större än bara golf, är intressant. Det handlar om saker på det personliga planet, målsättningar, drömmar och det är stimulerande att få dela med sig av mina erfarenheter. Det kan vara bra saker, mindre bra saker och därigenom kanske skapa en genväg för nästa generations duktiga golfare. En uppgift som känns viktig, lyxig och inspirerande, menar Daniel.

- Om de skulle välja att inte bli golfproffs, så finns det många andra vägar i golfen eller inte inom golfen. Det handlar om engagemang att hjälpa människor att utvecklas och utveckling är alltid spännande.

Vill Ni läsa hela intervjun så klicka på pdf-filen nedan.

Vid pennan,
Ulf Rödholm